Kärleksdagar på Daltorpskolan

Daltorpskolan i Borås har haft två temadagar kring kärlek. Sjuorna har gått på flirtkurs, dansat bugg och bakat muffins. men säg den kärlek som är komplett utan poesi.
I en och en halv timma blir trettonåringarna bombarderade med skrivövningar och jag blir bombarderad av "Ey! Mannen kom hit. Är det här bra?"

Det är bra. När vi släpper på reglerna, när det inte finns fula ord och när rättstavning står överkryssat på tavlan - då händer det grejer.

Det är kärlekstema men vi struntar i kärleksdikter, vi bara älskar orden en stund. Fast vid ett tillfälle får eleverna ge förslag på kärleksord. "Hjärta, pussar, sex" kommer upp i alla klasser "Fotboll, Hulken, Zlatan" förekommer mer sällan men skrivs också upp. Vem är jag att lägga mig i vad du älskar?

En övning går ut på att stryka under ord i övningarna och med dem bilda en ny dikt. "Ey poeten, vad fan ska jag göra med kåt, kratta och gungstol?". Han får ihop det till sist.

Eleverna skriver för fullt och lärarna också. Lärarna skriver av övningarna och stjäl friskt, varsågod.
Två dagar, sex klasser, c:a 160 elever, c:a 1200 alster och ett par utslitna stämband. Det är så jag gör det.

Om du inte firar Valborg ikväll så kan du höra mig på
Mitt P3 20.06

Vi hörs nästa vecka, då ska jag bl.a. bolla idéer med en teaterklassoch testa nya grepp på min gamla skola

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback