Oh Happy Day!



Bomber och granater vilken torsdag!

Jag och
Oskar Hanska åkte till Fågelviksgymnasiet i Tibro på deras temadag kring ORDET.

Vi gick ut hårt med tre halvtimmasföreställningar i Aulan, en för varje årskurs. Med en knapp kvarts paus mellan varje så blev det en rätt intensiv förmiddag.
Intensivt är bra när ord ska spridas. Jag och Oskar varvade viftande med armar och komiska poänger med allvar och stillsamma dikter, av jubel, skratt och applåder att döma (och även några kommentarer) så gick det hem.

Som vanligt är det ytterst få som har sett poesi framföras såhär och som vanligt blir det tydliga wow-reaktioner.

Efter sista läsningen var det bara att kasta i sig maten och vidare till min works shop i kreativt skrivande. Jag varvade övningarna kring att släppa skrivkrampen med min signaturövning - the brain melter, som fokuserar mer kring att forma språket. Hela gruppen som bestod av mestadels elever men även lärare skrev så blyerstraspet lämnade skrapsår på trumhinnan.
"Det här är ju inte bara något för eleverna, det är ju även fortbildning för lärarna", sa en svensklärare till mig efteråt. Fantastiskt kul att höra.



Men dagen tog ju inte slut där. Efter tre tågförbindelser landade Hotet från Öst i Borås, skottade i sig mer mat på rekordtid och sedan vidare till Kulturskolan.

Oskar med all sin kunskap om berättarstrukturer var ju jag tvungen att sätta i arbete. Är man i Borås, kan saker och dessutom känner mig - så åker man på att göra prylar. Dä bara ä så.

I en dryg timma fick mina fyra flitiga elever äntligen lite andra tankar kring skrivande än mina. Tack Oskar, det gjorde du bra.

Efter det lek med katt, efter det springa till buss, efter det missa buss, efter det gå hem hela uppförsbacken, efter det däckar två trötta karlar i en soffa.

Kommentarer
Postat av: Miaka

det är verkligen härligt att sprida ordet på det här sättet! jättebra verkligen, så härligt när folk för höra poesi på det sättet och ni är awsome bägge två!

Postat av: Ylva

Ni var helt underbara båda två; ni inspirerade flertalet att börja skriva och kludda. Nu har dessutom vi, några stycken som var med på workshopen, gjort oss redo för att hålla en lektion (dvs. upprepa det du lärde oss) för vår egen klass. :) Lycka till i framtiden.



MVH. Förtrollad student på Fågelviksgymnasiet.

2009-03-31 @ 21:57:52
URL: http://www.sedelsyster.blogspot.com/
Postat av: Moa

Alternativa Alternativare var det ja...

2009-04-04 @ 15:29:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback